Designer for en dag

Undervisningsoplæg på Hjorths Fabrik og Grønbechs Gård

I fremtiden vil det efter al sandsynlighed være mere naturligt og også nødvendigt at være med til at skabe sit eget job og tage ansvar for nye initiativer – også på jobbet i en eksisterende virksomhed.

Som en del af iværksætning og innovationsmålene i Folkeskolen tilbyder Hjorths Fabrik & Grønbechs Gård et undervisningsforløb med fokus på elevernes eget arbejde med kreativitet og design. Der lægges via konkrete arbejdsopgaver op til at arbejde på at styrke og anerkende elevernes personlige kvalifikationer, fx idéskabelse, initiativ, ansvarsbevidsthed, samarbejdsevne, kreativitet og selvstændighed. Disse punkter er nødvendige for såvel selvstændige som ansatte, der i fremtiden forventes at kunne deltage aktivt i udviklingen af arbejdsprocesser og produkter.

Undervisningsoplægget er tænkt tværfagligt.

Oplægget:
Jeres opgave er at finde nye ideer til drikkekrus og skåle vha. af jeres egne referencer og de produkter, der findes i Hjorths Butik.

Interview en skål fra Hjorths Butik

a)   Hvilken stemning udtrykker den?
b)   Hvilke former består den af?
c)   Hvad udtrykker dens farver?
d)   Hvilken historie fortæller den?

2. Hvilken kundeprofil henvender den sig til?

a)   Alderen på kunden.
b)   Typen.
c)   Socialøkonomisk klasse. 

3. Hvordan er produktet produceret – produktets grundelementer?

a)  Materiale.
b)  Konstruktion.
c)  Teknik.

4. Hvad er historien om produktet – markedsføringen?

a)  Hvad er produktets egenart, særlige kendetegn? Form/farve og stil.
b)  Hvad kan det bruges til? Hvordan skal det vedligeholdes?
c)  Hvorfor skal kunden købe netop det produkt?
d)  Elevator talen? Sammenfat en 2 min salgstale for produktet.

DESIGNER FOR EN DAG.  Undervisningsforløb for Bornholms Keramik Museum & Grønbechs Gård. For udskolingen og gymnasiet.

a)  Bestem kundeprofil - Egen markedsanalyse af eget kundesegment.
Ud fra to genstande fra Hjorths Butik, et krus fra et stel og en unikaskål, fastsættes et kundesegment: Aldersgruppe, stil og socioøkonomisk klasse.

b)  Fokusgruppeanalyse. Brug nu begge disse genstande til en fokusgruppeanalyse i klassen.
Hvilke kvaliteter har genstandene? Hvilke mangler har de?

c)  Sammenlignede produktanalyse.
Hvad er en brugsgenstand, hvad skal et krus kunne?
Hvad er et unika objekt? Hvad skal en unikaskål kunne?

d)  Design et produkt til masseproduktion.
Lav en tegning eller en collage af fundne foto af dit produkt.
Beskriv hvordan produktet skal laves.
Beskriv kundetypen, du forventer vil købe produktet.

e)  Design din markedsføringskampagne
Elevatortalen, lav en ultrakort salgstale.
Hvad kan dit produkt?
Hvorfor skal din kunde købe det? 

f)  Kend din kunde.
Design et produkt til din bedste ven.
Interview din ven, hvad mangler de?
Hvad er produktets funktion?
Hvordan skal produktet se ud?
I kan eventuelt forbedre et produkt, I har godt kendskab til.

Praktisk information
Varighed: En dag eller efter aftale

Hvornår: medio maj til om med december

Booking: mai@bornholmsmuseum.dk 56950735/56961870

Pris: endnu ikke fastlagt

Hvor: Hjorths Fabrik, Krystalgade 5, 3700 Rønne
Grønbechs Gård, Grønbechs Gård 4, 3790 Hasle
Trinmål
Fag: tværfagligt

Fællesmål 2014:
Tværgående mål om innovation og entreprenørskab.